Thursday 6 December 2012

Nota ringkas perdagangan tingkatan 5 semua tajuk







 Sistem perbankan-perbankan ialah pelbagai aktiviti kewangan yang dijalankan oleh bank dan juga institusi kewangan lain.
  • Perbankan konvensional-sistem pengurusan kewangan yang ditawarkan oleh bank-bank konvensional(selain bank Islam).Sistem ini merupakan sistem perbankan yang paling awal dipraktikkan di Malaysia.
  • Perbankan Islam- sistem pengurusan kewangan yang berlandaskan Akta Bank Islam 1983 dan Undang-undang Syariah di Malaysia.Sistem ini telah dipelopori oleh Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) pada tahun 1983.Melalui sistem perbankan Islam, bank tidak akan menerima sebarang faeddah daripada pelaburannya ataupun membayar faedah atas pelaburan yang disumbangkan oleh pelanggan bank.Aktiviti dan perkhidmatan sistem perbankan Islam berlandaskan tiga prinsipsyariah yang utama seperti berikut:
    • Al-Wadiah (simpanan dengan jaminan)-mengikut prinsip ini,simpanan wang atau harta pelanggan di bank merupakan suatu amanah.Bank akan menjaga wang atau harta ini dengan jaminan keselamatan.
    • Al-Musyarakah (pensyarikatan)-mengikut prinsip ini,bank dan pelanggan bersama-sama menyumbangkan pembiayaan untuk projek perniagaan atau pelaburan berdasarkan nisbah yang dipersetujui.
    • Al-Mudharabah(perkongsian)-satu pihak akan menyumbangkan modal dan satu lagi menymbangkan kemahiran kerja(pengusaha).Kedua-dua pihak bersetuju untuk membahagikan keuntungan mengikut nisbah yang dipersetujui bersama.
    • Prinsip-prinsip lain-Al-Mudharabah(jualan dengan tambahan untung.),Al-Baithaman Ajil(jualan dengan harga tangguh),Al-Ijarah (Pemajakan),Al-Ijarah Thumma Al-Bai(sewa dan kemudahan beli).Al-Qardh Al-hassan(pinjaman ihsan) dan sebagainya.
  Jenis bank
Bank Pusat- 
bank pusat dikenali sebagai Bank Negara Malaysia(BNM) yang beribu pejabat di Kuala Lumpur dan mempunyai beberapa cawangan di bandar-bandar utama di Malaysia.Bank ini ditubuh,dimiliki dan dikawal oleh Kerajaan dibawah Akta Bank Pusat 1958 (Pindaan 1994).Fungsi bank pusat:
  • mengeluar dan mengedar mata wang negara
  • Mengawal kestabilan nilai mata wang negara
  • Menjadi jurubank kepada kerajaan.
  • menjadi jurubank kepada bank perdagangan dan institusi kewangan lain
  • Menjadi penasihat dan melaksanakan dasar kewangan negara.
Bank perdagangan- membekalkan perkhidmatan kepada orang ramai dan peniaga dengan tujuan mencari keuntungan.Bank perdagangan terbahagi kepada dua jenis, iaitu:
  • Bank perdagangan konvesional-menyediakan perkhidmatan berlandaskan sistem perbankan konvensional yang tertakluk kepada Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989.
  • Bank perdagangan Islam-hanya menyediakan perkhidmatan berlandaskan sistem perbankan Islam yang tertakluk di bawah Akta Bank Islam 1983 dan Undang-undang Syariah.
Fungsi bank perdaganganBank Perdagangan menjalankan fungsi-fungsi yang berikut:-
  • Menerima dan menyimpan wang daripada orang ramai dan badan-badan perniagaan
  • membuat pembayaran bagi pihak pelanggan
  • memberi kemudahan pinjaman atau kredit kepada pelanggan
  • menyediakan perkhidmatan-perkhidmatan lain.
Bank Islam-Bank perdagangan yang menjalankan aktiviti berlandaskan sistem perbankan Islam sepenuhnya.Bank Islam ditubuhkan sebagai syarikat berhad dibawah Akta Bank Islam 1983 dan undang-undang Syariah.

Fungsi Bank Islam

  • Menerima simpanan daripada orang ramai:
    • Akaun simpanan
    • Akaun semasa
    • Akaun pelaburan khas
    • Akaun Simpanan Mudharabah
  • Memberi pinjaman dan membiayai projek
    • Pembiayaan projek di bawah prinsip Al-Mudharabah
    • Pembiayaan projek di bawah prinsip Al-Musyarakah
    • Pembiayaan memiliki harta di bawah prinsip Al-Bai Bithaman Ajil
    • Pembiayaan khidmat penggunaan harta di bawah prinsip Al-Ijarah
    • Pembiayaan penggunaan dan pemilikan harta di bawah prinsip Al- i jarah Thumma Al-Bai
    • Al-Qardh Al-Hassan(pinjaman ihsan)
  • Memberi pembiayaan perdagangan
  • Perkhidmatan lain yang dijalankan oleh Bank Islam:
    • menguruskan pertukaran mata wang asing
    • menjual cek kembara
    • menjadi pemegang amanah
    • menggunakan perkhidmatan pemindahan hak milik
    • memberi nasihat tentang pelaburan.
Bank Saudagar- ditubuhkan sebagai syarikat berhad.Bank ini hanya menyediakan perkhidmatan kepada saudagar dan syarikat perniagaan yang besar seperti syarikat berhad dan sendirian berhad.

Fungsi bank saudagar:

  • menerima simpanan
  • memberi pinjaman
  • mengurus pelaburan
  • membantu menstabilkan syer
  • membantu mengambil alih dan menggabungkan perniagaan.
Bank badan berkanun- sebagai sebuah badan berkanun oleh kerajaan untuk memberi kemudahan perkhidmatan perbankan kepada sektor yang kurang diberi perhatian oleh bank perdagangan.
Terdapat tiga jenis bank badab berkanun iaitu:

  • Bank Simpanan Nasional-ditubuhkan pada 1 Disember 1974 Dibawah Akta Parlimen.Sebelum itu dikenali sebagai Bank Simpanan Pejabat Pos.
  • Fungsi dan perkhidmatan Bank Simpanan Nasional:
    • Menerima simpanan
      • skim simpanan biasa
      • skim simpanan tetap
      • skim insentif tabungan pelajar dan sekolah
      • skim sijil simpanan premium
      • skim SEDAR(Save-As-You-Earn)
      • Akaun simpanan GIRO
    • Memberi simpanan
      • Skim pinjaman Amanah Saham Bumiputera
      • Skim pinjaman simpanan tetap
      • Skim pinjaman SEDAR
      • Skim sewa beli kereta.
      • Skim pinjaman perumahan
    • Menyediakan kemudahan pembayaran
      • Pelanggan boleh memohon Akaun Simpanan GIRO
    • Perkhidmatan-perkhidmatan lain
      • Menawarkan baucar hadiah
      • kemudahan akaun gaji
      • menjual cek kembara
      • mengeluarkan kad kredit iaitu BSN,GIRO dan VISA.
      • menjalankan pertukaran mata wang asing
  • Bank pembangunan dan Infrastruktur Malaysia Berhad (BPIMB)-ditubuh oleh kerajaan sebagai badan berkanun pada 28 November 1973 dibawah Kementerian Perusahaan Awam
  • Fungsi dan perkhidmatan Bank Pembangunan dan Insfrastruktur Malaysia Berhad
    • memberi pinjaman dan bantuan kewangan.
    • memberi latihan dan bimbingan.
    • memajukan industri yang berasaskan sumber
    • pinjaman pembiayaan projek jangka panjang dan pendek.
    • skim sewa pajak
    • jaminan kredit
    • pinjaman pembelian saham
    • menyediakan program pembangunan usahawan.
  • Bank pertanian Malaysia(Agrobank)-ditubuhkan pada 1 September 1969 dibawah Akta Parlimen 9/69 sebagai sebuah badan berkanun.menumpukan usaha untul meningkatkan taraf hidup dan daya pengeluaran para petani,juga meningkatkan taraf hidup 
  • Fungsi dan perkhidmatan Bank Pertanian Malaysia(Agrobank)
    • menggalakkan kemajuan dalam sektor pertanian di Malaysia
    • menyelaras dan menyelia bantuan-bantuan kredit bagi tujuan pertanian
    • memberi pinjaman berfaedah rendah kepada petani
    • memberi pinjaman pelajaran kepada anak-anak petani.
    • menerima simpanan daripada orang ramai.
  • Bank koperasi- ditubuhkan dibawah ordinan koperasi 1948.Bank Rakyat ialah contoh bank koperasi yang utama di malaysia.ditubuhkan dan dimiliki oleh Koperasi lain dan individu yang menjadi ahli koperasi.Matlamat utama bank ini adalah untuk melindungi kepentingan dan kebajikan ahli-ahli menerusi penjualan syer dan simpanan pelanggan.
  • Fungsi dan perkhidmatan bank koperasi
    • Menerima simpanan daripada ahli dan orang ramai serta menyediakan kemudahan simpanan tetap.
    • memberi pinjaman kepada ahli dan orang ramai.
    • membuat pelaburan dalam projek pembangunan dan pelbagai sektor yang menguntungkan
    • memberi nasihat tentang pengurusan kewangan pelanggan.
  Perkhidmatan Bank Perdagangan-Bank perdagangan menerima dan menympan wang daripada orang awam dan badan perniagaan.Terdapat tiga jenis akaun iaitu:
  • Akaun simpanan
    • sesuai untuk pelanggan yang ingin menyimpan wang dalam jumlah yang kecil dan tidak tetap.
  • Akaun simpanan tetap
    • wang yang disimpan adalah tetap untuk sesuatu tempoh yang tertentu iaitu satu bulan, lima bulan,sepuluh bulan dan seterusnya.
    • Wang yang disimpan tidak boleh dikeluarkan sebelum genap tempoh simpanan.
  • Akaun semasa
    • adalah akaun yang dibuka oleh peniaga atau individu yang banyak membuat pembayaran.Simpanan ini hanya boleh dikeluarkan melalui cek atau kad juruwang elektronik.
    • Penyimpan akaun juga boleh memohon overdraf.
  Kemudahan pembayaran
  • Draf bank- perintah bertulis yang dikeluarkan oleh pihak bank atas permintaan pelanggan dengan mengarahkan cawangan banknya di tempat lain untuk membayar sejumlah wang tertentu.Nilai draf tidak terhad dan komisyen akan dikenakan.
  • Cek bank-perintah yang dikeluarkan oleh bank atas permintaan pelanggan untuk membayar sejumlah wang kepada penerima.
  • Pindahan kredit-cara pembayaran terus ke akaun penerima.
  • Pidahan telegraf dan pindahan mel- cara pembayarn segera ditempat-tempat lain melaui bank perdagangan
  • Pindahan sedia ada/arahan tetap- jika anda perlu membayar sejumlah bayaran berulangan pada tarikh-tarikh tertentu dan jumlah tetap seperti sewa,insurans atau ansuran sewa beli maka anda boleh membuat perintah sedia ada melalui akaun semasa.
  • Debit langsung dan debit terus-digunakan untuk membayar jumlah wang yang tidak tetap dan tarikh pembayarannya berubah-ubah.
  • Kad cek- memberi jaminan pembayaran atas cek-cek yang dikeluarkan oleh pemegangnya sehingga jumlah tertentu
  Kemudahan pembiayaan
  • Pinjaman-ialah sejumlah wang pendahuluan yang diberikan oleh bank kepada pelanggan yang memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan untuk tujuan tertentu.Terdapat dua jenis pinjaman iaitu :
    • pinjaman bercagar-memerlukan sandaran sebagai syarat utama pinjaman seperti geran tanah,rumah dan sijil saham yang mesti melebihi nilai pinjaman.
    • pinjaman yang tidak bercagar-tidak memerlukan sandaran tetapi memerlukan penjamin sama ada dua orang atau lebih.
  • Overdraf- sejenis pendahuluan yang diberikan kepada pemegang akaun semasa yang layak sahaja.Melalui overdraf,pelanggan boleh mengeluarkan wang yang lebih daripada bakinya dalam akun semasa.
  • Perkhidmatan lain :
    • mendiskaunkan bil perintah bayar.
    • peti simpanan malam
    • peti simpanan selamat
    • menjadi referi(perujuk) atau mengeluarkan surat rujukan
    • perkhidmatan pertukaran wang asing
    • khidmat nasihat dan perundingan.
    • cek kembara
    • surat kredit
    • kad kredit
    • kad juruwang automatik
    • perkhidmatan GIRO
    • Biro Maklumat Cek
    • perkhidmatan telebank.
    • perkhidmatan deposit ekspres dan bayaran ekspres.
  Jenis cek dan penggunaannyaCek digunakan secara meluas pada hari ini terutama dalam dunia perniagaan.Cek ialah perintah bertulis oleh pelanggan akaun semasa yang mengarahkan bank agar membayar sejumlah wang tertentu kepada penerima apabila cek dikemukakan oleh penerima untuk menuntut bayaran.Setiap cek melibatkan tiga pihak iaitu:
  •     Penyuruh bayar
  •     Pesuruh bayar
  •     Si dibayar atau penerima.
Cek dibahagi kepada dua jenis iaitu:

  • Cek terbuka ialah cek yang boleh ditunaikan di kaunter bank yang mengeluarkan cek itu apabila dikemukan untuk pembayaran.terdapat dua jenis cek terbuka iaitu cek pembawa dan cek perintah.
  • Cek tertutup atau berpalang ialah jenis cek yang tidak boleh ditunaikan di kauter pembayaran bank, tetapi perlu dimasukkan kedalam akaun bank untuk ditunaikan.Terdapat dua jenis cek berpalang iaitu cek palang am dan cek palang khas.
  Faedah menggunakan cekTerdapat pelbagai faktor yang menyebabkan penggunaan akaun semasa semakin popular di negara ini.Antara faedah menggunakan cek ialah:
cek ialah cara yang paling selamat kerana

  • cek boleh dipalangkan.
  • cek lebih mudah digunakan kerana boleh dikeluarkan pada bila-bila masa
  • penggunaan cek juga lebih murah berbanding cara pembayaran yang lain.
  • pembayarn wang juga lebih mudah untuk dihentikan
  • cek juga mudah dikirimkan
Jenis cek lain:
  • Cek lewat tarikh/cek bertarikh hadapan
  • Cek mati
  • Cek kosong
  • Cek bertanda
  • Cek bank sendiri
  • Cek tak laku
  Institusi kewangan lainSyarikat kewangan ditubuhkan dibawah Akta Syarikat Kewangan 1969 dan tertakluk kepada Kawalan Bank Negara Malaysia(Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989).Syarikat kewangan ialah syarikat berhad.Fungsi syarikat kewangan adalah:
  • Menerima deposit
  • memberi pinjaman
  • kemudahan sewa beli
Syarikat pajakan merupakan kaedah sewa dalam jangka waktu panjang.Cara ini membolehkan pengusaha memperoleh mesin,kenderaan atau perlatan yang mahal tanpa perlu membeli aset.Pajakan merupakan perjanjian untuk memajak antara syarikat pajakan(lessor) dan pengusaha(lesse) bagi memajak aset tertentu yang dibekalkan oleh penjual.

Syarikat pemfaktoran biasanya apabila seseorang penjual menjual secara kredit,salinan invois akan dihantar kepada pelanggan dan peniaga terpaksa menunggu sehingga genap tempoh kredit untuk menerima pembayaran jualan tersebut.

Syarikat Jaminan Kredit Malaysia yang ditubuhkan di bawah Akta Syarikat 1965 adalah milik bersama Bank Negara Malaysia dengan bank-bank perdagangan.Syarikat ini tidak memberi pinjaman tetapi bertujuan untuk menjadi penjamin kepada pinjaman yang diluluskan oleh bank-bank perdagangan.



 



  Pengenalan kepada InsuransInsurans ialah rancangan kerjasama dan saling membantu antara individu  dalam sesuatau kumpulan iaitu insured(ahli) akan dibayar ganti rugi oleh insurer (syarikat insurans) apabila berlaku risiko yang diinsuranskan.Ahli akan membayar sejumlah wang yang dikenali sebagai premium manakal ahli yang membayar premium akan dikenali sebagai insured  Konsep insurans
Insurans pada asasnya berkonsepkan kerjasama dan tolong-menolong antara ahli.Ahli yang kurang bernasib baik akan dibantu oleh Ahli yang lain.Ahli yang ditimpa malang akan menerima ganti rugi daripada dana yang ditubuhkan.Ganti rugi yang diberikan bukan nilai yang sebenar kerana nilai sebelah tangan atau sebelah kaki tidak boleh dinilai dengan wang ringgit.

 
  Jenis risikoSemua orang pada setiap masa dan situasi berada dalam keadaan risiko .Risiko ialah kemungkinan kita akan mengalami kerugian atau kejadian yang tidak diingini.Secara umumnya semua bentuk risiko ini boleh dikategorikan kepada dua bahagian iaitu:

  • risiko boleh insurans-bermakna semua risiko yang berkemungkinan berlakunya kejadian itu boleh dikira dengan menggunakan kaedah statistik.Ini kerana kejadian itu dapat direkodkan dan dikira kemungkinan kejadian itu akan berulang.
  • risiko tidak boleh insurans-bermaksud risiko yang kemungkinan berlakunya kejadian yang tidak dapat ditentukan melalui kaedah statistik.Pengiraan tidak dapat dilakukan kerana tiada rekod yang ada tidak mencukupi untuk dibuat pengiraan.
  Peranan insuransInsurans berperanan sebagai bantuan kepada perniagaan.Dalam urusniaga harian insurans diperlukan untuk melindungi individu-peniaga daripada segala risiko yang boleh diinsuranskan.Bagi peniaga insurans berperanan sebagai simpanan/tabungan kepada diri,stok dan premis daripada risiko kebakaran,kecurian,kemalangan,kerosakan dan lain-lain.  Prinsip InsuransKepentingan insurans-bermaksud insured mesti mempunyai kepentingan keatas harta atau nyawa yang diinsuranskannya.Ini bermakna insured mesti mengetahui kerugian sendiri jika harta atau nyawa yang diinsuranskan itu musnah dan bukannya orang lain.

Penuh percaya mutlak bermaksud insured dikehendaki memberi semua maklumat atau keterangan atas risiko yang diinsuranskan dengan betul dan tepat tanpa menyembunyikan sebarang maklumat yang penting.

Indemniti meliputi risiko kerugian kecuali kemalangan diri dan nyawa.Mengikut prinsip ini ganti rugi akan dibayar kepada si insured mengikut perlindungannya atau nilai kerugian yang sebenar.
Prinsip indemniti melibatkan tiga prinsip iaitu:

  • Caruman atau sumbangan
  • Subrograsi
  • Doktrin sebab hampiran
  Jenis Insurans


  • Insurans am
    • Insurans kemalangan-polisi insurans kemalangan ialah memberi perlindungan kepada siinsurans daripada menaggung beban kerugian akibat kemalangan yang berlaku ke atas insured.Insurans kemalangan boleh dibahagikan kepada emoat bahagian:
      • Insurans liabiliti majikan-polisi ini menjadi tanggungan majikan iaitu jika berlaku risiko-risiko ketika menjalankan tugas.
      • Insuran kemalangan peribadi-polisi ini memberi perkhidmatan kepada siinsurans yang mengalami kemalangan dengan membayar ganti rugi.
      • Insurans liabiliti am-polisi ini untuk melindungi diri daripada segala tuntutan orang awam yang ditimpa kemalangan seperti terjatuh atau tertimpa barang semasa berada dalam premis tersebut.
      • Insurans motor-setiap kenderaan bermoto mesti diinsuranskan salah satu daripada dua polisi sebelum diberi lesen untuk digunakan.Polisi pihak ketiga dan polisi komprehensif.
        • Insurans motor pihak ketiga
        • Insurans motor komprehensif atau lengkap
      • Insuran kebakaran-memberi perlindungan kepada insured terhadap kerugian akibat kebakaran harta benda.Pada umumnya polisi kebakaran boleh dibahagikan kepada tiga jenis iaitu:
        • Polisi bernilai
        • Polisi tidak bernilai
        • polisi terapung atau terbuka
  • Insurans hayat
    • Hanya memberi perlindungan terhadap risiko yang pasti akan berlaku iaitu kematian.Pampasan akan dibayar kepada kematian insured.
  • Insurans hayat seumur hidup
    • bertujuan untuk memberi perlindungan kepada tanggungan insured seperti isteri dan anak-anak.
  • Insurans endowmen
    • bertujuan untuk melindungi tanggungan insured dan juga satu kaedah menyimpan wang bagi insured sendiri untuk suatu jangka masa yang dipersetujui.
  • Insurans hayat sementara
    • Hanya melindungi  insured untuk suatu tempoh tertentu sahaja.Pampasan akan diberi kepada warisnya jika berlaku kematian dalam tempoh tersebut.Kadar premium bagi insurans hayat bergangtung kepada
      • jenis polisi
      • jumlah yang diinsuranskan
      • umur diinsurans
      • jenis pekerjaan
      • jangka masa polisi
      • keadaan kesihatan si diinsurans
      • Jantina si diinsurans
  • Insurans marin/penerbangan
    • memberi perlindungan kepada kapal da muatannya termasuk anak kapal, kargo dan penumpang terhadap risiko yang mungkin berlaku semasa dilaut.Pada umumnya polisi yang boleh diambil termasuk:
      • Polisi rangka dan jentera kapal yang melindungi rangka dan jentera kapal
      • Polisi kargo untuk melinsungi muatan daripada kecurian,kebakaran atau kerosakan.
      • Polisi tambang untuk melindungi kerugian disebabkan oleh tambang yang tidak dapat dikutip jika tambang hanya dibayar apabila kargo diserahkan.
      • Polisi liabiliti pemilik kapal melindungi pemilik kapal daripada tuntutan ganti rugi.
  • Insurans lain
    • Terdapat beberapa jenis lagi polisi insurans yang boleh diambil oleh peniaga atau individu:
      • Insurans jaminan setia atau amanah
      • Insurans kecurian 
      • Insurans gadaian
      • Insurans kesihatan
      • Insurans pendidikan.
   TakafulPrinsip takaful-takaful bererti saling menjamin atau saling memelihara atau saling membantu.Pengurusan takaful dijalankan mengikut hukum-hukum perniagaan secara Islam.Takaful tidak membenarkan unsur seperti gharar(ketidakpastian),Maisir(perjudian),riba(faedah).Perjanjian atau akad dibuat diantara orang yang mendapat perlindungan takaful dengan pihak syarikat yang mengendalikan perniagaan insurans ini berasaskan hukum Mudharabah.

Dalam takaful peserta yang bersetuju menderma sebahagian caruman dikenali sebagai "Tabarruk" yang bermaksud menderma,membuat kebajikan atau memberi dengan rela hati.

  • Produk Takaful-ada dua jenis perlindungan takaful iaitu takaful am dan takaful keluarga.Takaful am menyediakan perlindungan untuk menghadapi risiko keatas harta benda seperti rumah,kenderaan dan jentera.Manakala takaful keluarga pula menyediakan perlindungan untuk mengahdapi malapetaka seperti kematian dan kecederaan ke atas diri seseorang peserta.
  Persamaan insurans konvensional dengan takaful


  Belian Polisi Tuntutan Ganti rugiProsedur membeli insurans-haruslah menghubungi ejen insurans atau syarikat insurans yang menjadi pilihannya untuk mendapatkan keterangan mengenai:
  • Syarat-syarat perlindungan yang diberikan
  • Risiko yang hendak diinsuranskan
  • Kadar bayaran premium
Prosedur membuat tuntutan ganti rugi-apabila berlaku risiko yang diinsuranskan lapor kepada pihak polis dan beritahu syarikat insurans dengan segera dan dapatkan borang tuntutan dan isikan borang.Pampasan atau ganti rugi akan dibayar kepada insured setelah pihak insurer berpuas hati dengan laporan hasil daripada penyiasatan yang dijalankan.






  Pengangkutan bermaksud pemindahan barang-barang atau manusia dari satu tempat ke tempat yang lain melalui udara, darat, air ataupun saluran paip.Ia membantu menggerakkan barang-barang dari satu tempat pengeluaran ke tempat permintaan  ataupun dari tempat yang rendah nilainya ke tempat yang tinggi nilainya.

Peranan pengangkutan adalah:

  • membantu penyebaran sains dan teknologi
  • membantu pertumbuhan ekonomi dan mewujudkan pekerjaan
  • meluaskan pasaran
  • menggalakkan pengeluaran secara besar-besaran
  • mengelakkan keadaan berlebihan dan berkurangan
  • mengelakkan pembaziran
  • mengurangkan kos penyimpanan stok
  • memudahkan mobiliti tenaga buruh

  Jenis pengangkutanPengangkutan darat-dibahagikan kepada pengakutan jalan raya dan rel.Pengangkutan jalan raya melibatkan kenderaan.Pengangkutan rel pula terdiri daripada kereta api, komuter dan rel transit ringan (Light Rail Transit-LRT)

Pengangkutan jalan raya-Pengangkutan jalan raya terbahagi kepada jenis-jenis berikut:


Kelebihan pengangkutan jalan raya
  • Murah dan cepat
  • Murah didapati dan digunakan
  • Fleksibel dari segi arah perjalanan dan kegunaan
  • Penyerahan dari pintu ke pintu
  • menghubungi kawasan pedalaman
  • Barangan dimuat dan dipunggah sekali sahaja
  • Perjalanan tidak terikat dengan jadual.
Kekurangan pengangkutan jalan raya
  • Tidak sesuai untuk jarak jauh
  • Kesesakan lalu lintas dan cuaca yang buruk
  • muatan terbatas
  • Pembaziran tenaga buruh
Peranan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)Jabatan ini menguruskan semua perkara yang berkaitan kenderaan bermotor yang menggunakan jalan raya serta perkara-perkara lain berhubung penggunaan dan keselamatan jalan raya, iaitu:
  • Mendaftarkan semua kenderaan bermotor
  • mengeluarkan lesen pemandu
  • mengeluarkan lesen kenderaan
  • menguji dan memeriksa kenderaan
  • menguji dan memberi lesen kepada konduktor bas
  • mengawal tambang teksi dan bas
  • Menguatkuasakan undang-undang keselamatan
Peranan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) Lesen pembawa(lesen untuk mengangkut barang-barang) tidak lagi dikeluarkan oleh JPJ tetapi oleh Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan yang terletak dibawah Kementerian Pembangunan Usahawan.Dua jenis lesen dikeluarkan iaitu:
  • Lesen Pembawa A-Lesen ini membolehkan kenderaan mengangkat barang-barang orang lain 
  • Lesen Pembawa C-Lesen ini mengangkut barang-barang sendiri sahaja.
Pengangkutan RelDinegara ini dikendalikan oleh Pentadbiran Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) iaitu sebuah badan berkanun dibawah Kementerian Pengangkutan yang telah diswastakan.KTMB bertanggungjawab menyelenggarakan semua perkara berkaitan perkhidmatan kereta api.Komuter merupakan perkhidmatan kereta api penumpang yang bergerak menggunakan kabel elektrik berkuasa tinggi.LRT merupakan landasan yang dibina di atas pilar besi yang merentasi bangunan atau terowong bawah tanah.Monorel merupakan landasan yang dibina atas pilar besi yang dipacak di atas tanah.KLIA Ekspres merupakan perkhidmatan kereta api laju .

Kebaikan pengangkutan kereta api

  • Ruang muatan yang luas
  • Tambang yang lebih murah
  • Mempunyai gerabak binaan khas dan kontena
  • Lebih pantas bagi jarak jauh.
  • Sesuai untuk mengangkut barang-barang pukal,berat dan bernilai rendah
  • Selesa
  • Selamat
  • Mengikut jadual tetap
Kekurangan pengangkutan kereta api
  • Tidak sesuai untuk jarak dekat
  • Kerja punggah-memunggah yang kerap dan rumit
  • Arah perjalanan tetap
  • Tiada serahan dari pintu ke pintu
  • Kos pembinaan dan penyelenggaraan yang tinggi
  • Perjalanan mengikut jadual tetap
Pengangkutan LautPengangkutan laut penting dalam perniagaan antarabangsa kerana sebahagian besar perniagaan antarabangsa dikendalikan menerusi pengangkutan laut.Pengangkutan laut boleh dibahagikan kepada tiga jenis iaitu:
  • sungai-merupakan jenis pengangkutan yang penting,khususnya bagi penduduk yang tinggal di kawasan pendalaman yang terpencil.
  • terusan- dibina untuk menghubungkan bandar atau pelabuhan yang sibuk bagi memudahkan pengangkutan barangan dan penumpang,pengangkutan melalui terusan adalah murah dan mudah tetapi lambat.
  • Laut- pengangkutan laut penting Bagi Malaysia yang merupakan sebuah negara yang dikelilingi oleh laut boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu:
    • perkapalan dalam negeri
    • perkapalan antarabangsa
Kebaikan pengangkutan laut
  • Murah
  • Ruang muatan yang luas
  • Tidak memerlukan kos penyelenggaraan 
  • Tiada kesesakan lalu lintas
  • Lebih selamat
  • Penting untuk perniagaan luar negara
Kekurangan pengangkutan laut
  • Lambat
  • Memerlukan kerja punggah-memunggah yang rumit
  • Tiada penyerahan dari pintu ke pintu
  • Kegunaannya terhad
Peranan Persidangan Perkapalansatu pertumbuhan atau persatuan yang dianggotai oleh pemilik kapal kargo yang belayar di dalam satu kawasan yang sama atau mempunyai laluan pelayaran yang sama.Tujuan pemilik kapal kargo menubuhkan persidangan perkapalan adalah untuk menghadapi persaingan tambang daripada pemilik-pemilik kapal tramp

Peranan Malaysian International Shipping Corporation(MISC)MISC ialah syarikat terbesar di Malaysia dalam bidang perkapalan dan ia menyediakan perkhidmatan perkapalan didalam dan luar negara yang telah disenaraikan di Bursa Malaysia.MISC sebagai sebuah syarikat milikan Malaysia yang menceburi bidang perkhidmatan perkapalan merupakan usaha sama dengan sektor swasta untuk menambahkan perkhidmatan dalam arena perniagaan antarabangsa

Peranan Lembaga PelabuhanFungsi utama Lembaga Pelabuhan adalah untuk menyediakan kemudahan yang lengkap supaya kargo dapat dikendalikan dengan cekap dan murah.Di Malaysia terdapat lima buah pelabuhan yang masing-masing ditadbirkan oleh badan tertentu seperti berikut:

  • Pelabuhan Bintulu ditadbir oleh Pelabuhan Bintulu
  • Pelabuhan Pasir Gudang ditadbir  oleh Lembaga Pelabuhan Johor
  • Pelabuhan Klang ditabir oleh Lembaga Pelabuhan Klang
  • Pelabuhan Kuantan ditadbir  oleh Lembaga Pelabuhan Kuantan
  • Pelabuhan Pulau Pinang ditadbir oleh Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang.
Tugas Lembaga Pelabuhan
  • Mengawal lalu lintas di pelabuhan untuk mencegah kesesakan
  • Menyediakan dermaga,pangkalan dan perkhidmatan
  • Menyediakan bantuan pelayaran
  • Menyediakan pemandu (malim) yang berpengalaman
  • Menyediakan buruh dermaga
  • Menyediakan alat pemunggahan
  • Menyediakan tempat untuk membaiki kapal
  • Menyediakan kemudahan pergudangan
  • Mengendalikan perkhidmatan jalan raya dan kereta api.
  • Membekalkan air dan makanan
  • Menyediakan perkhdimatan bomba dan keselamatan
Pengangkutan UdaraPengangkutan udara boleh dibahagikan kepada:
  • Kapal terbang biasa digunakan untuk mengangkut penumpang dan sedikit kargo sahaja.
  • Helikopter pula menghubungi tempat-tempat terpencil dan tidak memerlukan lapangan terbang khas.
Kelebihan pengangkutan udara
  • Sesuai untuk mengangkut barang-barang mahal,segar dan diperlukan dengan segera
  • Dapat menghubungi kawasan pendalaman
  • Kadar insurans yang rendah
  • Selesa
  • Cepat
  • Selamat
  • Mengurangkan kos pergudangan
Kekurangan pengangkutan udara
  • Cuaca
  • Mahal
  • Penggunaan terhad
  • Ruang muatan terbatas
  • Kerja pemunggahan yang kerap
  • Tidak ada serahan dari pintu ke pintu
  • Kos mahal dan belanja penyelenggaraan yang tinggi
  • Tidak sesuai untuk kargo yang berat dan pukal.
Sistem penerbangan Malaysia (MAS)MAS atau Sistem Penerbangan Malaysia ialah sebuah syarikat awam berhad yang beroperasi di bawah naungan kerajaan.Ia mengendalikan semua penerbangan antarabangsa dan domestik serta mempunyai lima objektif utama iaitu:
  • Memberikan perkhidmatan penerbangan yang cekap.
  • memberikan perkhidmatan penerbangan dalam negeri bagi mewujudkan integrasi di antar Semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak
  • menghasilkan keuntungan bagi menggalakkan pertumbuhan.
  • mengaplikasikan teknik pengurusan termoden.
Jabatan Penerbangan Awam(Department of Civil Aviation)Diletakkan dibawah  Kementerian Pengangkutan dan berperanan dalam perkara-perkara berikut:
  • mengeluarkan lesen kepada semua jenis pesawat udara yang beroperasi di negara ini
  • menyediakan bantuan penerbangan dan kejuruteraan untuk menjamin keselamatan pendaratan,pelepasan dan penerbangan
  • Mengawal lalu lintas udara dengan alat telekomunikasi untuk mengelakkan kemalangan dan menjamin pengaliran lalu lintas udara yang tersusun
  • mengadakan perjanjian penerbangan dan hak pendaratan dengan negara-negara asing
  • menguruskan peraturan dan perundangan
  • menyediakan dan mengemaskinikan kemudahan.
  • menyediakan perkhidmatan keselamatan 
Maklumat tambahan kelebihan pengangkutan udara
  • Pantas
  • Risiko kemusnahan dan kecurian yang rendah
  • Dapat menghubungi kawasan terpencil
  • Kemajuan teknologi dalam bidang pembinaan kapal terbang dan pembaharuan dalam bidang kontenarisasi
  • Penjimatan perbelanjaan
  • Kadar tambang tidak berubah dengan nilai barang
Pengangkutan saluran paip ialah salah satu cara untuk menghantar bahan cair, minyak dan gas bagi jarak dekat dan jauh.Pengkontenaan ialah mengangkat barang di dalam peti logam yang besar dan mempunyai yang boleh dikunci serta dipaterikan dan disediakan dalam pelbagai saiz yang piawai untuk memudahkan pengendalian dan pengangkutan.

Pengangkutan Antarabangsa Routier (TIR) ialah ciri istimewa pengkontenaan yang memudahkan proses pemeriksaan kastam apabila terlibat dalam perniagaan antarbangsa.


  Pemilihan Jenis PengangkutanFaktor-faktor pemilihan jenis pengangkutan

Faktor utama yang mesti difikirkan ialah keuntungan.Kargo hendaklah sampai ke pasaran pada waktu dan dalam keadaan yang boleh membawa setinggi-tinggi keuntungan kepada peniaga.Faktor-faktor berikut akan memberi kesan terhadap keuntungannya:

  • kecepatan
  • jenis barang-barang-barang yang diangkut mungkin bersifat:
    • barang-barang getas
    • barang-barang besar
    • barang-barang cepat busuk
    • barang-barang tahan lama
    • barang-barang cair
  • Jarak
  • Risiko kerosakan
  • Nilai
  • Kuantiti,saiz dan berat
  • Kos
  • Kemudahan
  • Keselesaan




  Peranan komunikasiKomunikasi bermaksud penyampaian maklumat mengenai keadaan pasaran,barang-barang baru,arahan,nasihat,pesanan barang dan harus disampaikan daripada satu pihak kepada pihak yang lain sama asa bertulis atau secara lisan.
Komunikasi berperanan penting dalam bidang perniagaan dan perdagangan dengan cara berikut:

  • Penyebaran maklumat
  • Memperluas dan menerokai pasaran
  • memudahkan kawalan dan pentadbiran 
  • mewujudkan satu sistem urusan bank dan kewangan yang baik
  • melicinkan dan mempercepat proses perdagangan
  • mengelakkan kerugian dan kerosakan
  • memudahkan kegiatan promosi
  Perkhidmatan KomunikasiPerkhidmatan  komunikasi dikategorikan melalui beberapa jenis seperti radio dan televisyen serta perkhidmatan pos.

Radio dan televisyenmerupakan alat komunikasi yang biasanya digunakan oleh kerajaan dan ahli perniagaan untuk menyampaikan maklumat, penerangan atau [engumuman.Ia juga digunakan sebagai alat promosi oleh peniaga-peniaga untuk menyiarkan iklan atau cogan kata.

Perkhidmatan PosPerkhidmatan pos disediakan oleh Syarikat Pos Malaysia Berhad.Pos Malysia menyediakan tiga kumpulan perkhidmatan iaitu:

  • Perkhidmatan mel-mel biasa dan mel khas.
  • Perkhidmatan kaunter-ejen jualan,ejen pembayaran dan perkhidmatan agensi
  • perkhidmatan lain:
    • Bayar waktu terima
    • Perkhidmatan mesin franking
    • Perkhidmatan intelpos
    • Perkhidmatan telegram
    • Perkhidmatan peti surat persendirian
    • perkhidmatan serahan tingkap
    • Beg berkunci
Perkhidmatan telekomunikasiDisediakan oleh Syarikat Telekom Malaysia berhad (STMB),sebuah syarikat awam berhad.Tiga jenis kemudahan komunikasi disediakan oleh STMB iaitu:
  • secara lisan - seperti telefon,panggilan tanpa tol dan panggilan tiga pihak,ATUR(Auto Telephone Using Radio)atau Perkhidmatan Radio Telefon Automatik,Perkhidmatan radio maritim,telestok,telekad
  • secara bertulis-Telegram,teleks,telefaks birofaks,fakstok,panduan (directory)telefon
  • secara audiovisual-Datel,Maypac,videoteks,sidang video(Video conferencing),videofon internet,mel elektronik(e-mel),televisyen interaktif,telefon bimbit,koridor raya multimedia,perkhidmatan kurier
Faktor pemilihan jenis komunikasi
  • Kos
  • Jarak
  • Kesegeraan
  • Jenis maklumat
  • mudah didapati






  Maksud pergudanganaktiviti penyimpanan dan penstoran barang-barang di dalam gudang.Gudang adalah tempat khas untuk menyimpan barang-barang dengan selamat sehingga ia diperlukan.

Peranan pergudangan





 Ciri-ciri sebuah gudang yang baik




   Jenis-jenis GudangGudang pengilang adalah untuk menyimpan bahan mentah yang digunakan dalam proses pengeluaran serta barang siapa hasil keluaran kilang sebelum dipasarkan

Gudang pemborongdigunakan untuk menyimpan barang-barang yang dibeli secara pukal daripada pengeluar.

Gudang peruncitdimiliki oleh peruncit besar-besaran seperti pasar raya besar,gedung aneka jabatan dan kedai sejaras.

Gudang kerajaan.
dimiliki oleh kerajaan dibawah agensinya seperti FAMA,LKIM dan BERNAS

Gudang berbondigunakan untuk menyimpan barang-barang yang dikenakan cukai tetapi cukainya belum dijelaskan


Kepentingan gudang berbon kepada kerajaan

  • membantu kerajaan mengutip duti serta mencegah pelarian duti
  • membekalkan maklumat eksport dan import kepada kerajaan
  • membantu mengawal dan memeriksa import dan eksport barang
  • menggalakkan perniagaan antarabangsa dijalankan
Kepentingan gudang berbon kepada peniaga
  • dapat menangguhkan pembayaran duti
  • dapat melakukan kerja-kerja akhir
  • dapat memudahkan proses jualan barang
  • dapat mencagarkan barang
Kepentingan gudang berbon kepada pengeluar
  • Boleh menangguhkan pembayaran duti kastam
  • Boleh mengeluarkan bahan mentah mengikut keperluan pengeluaran
  • Boleh melakukan kerja pemprosesan
  • Boleh menjalankan pengeluaran besar-besaran dan berterusan
Penyetoran sejuk digunakan untuk menyimpan barang cepat rosak seperti ikan dan daging kerana ia mempunyai alat kawalan suhu.







  Maksud promosiPromosi diiertikan sebagai satu proses atau cara memberitahu orang ramai tentang wujudnya sesuatu jenis barang di pasaran dan menggalakkan pengguna untuk menggunakan barang atau perkhidmatan tersebut.

 Peranan promosi

  • Memberitahu barang atau perkhidmatan baru.
  • memujuk dan mempengaruhi pengguna untuk membeli
  • mewujudkan permintaan dan meluaskan pasaran
  • mengekalkan permintaan pasaran
  • meningkatkan jualan dan keuntungan
  • menyaingi pesaing
  • menaikkan imej barang dan syarikat
  Promosi dalam pasaranPromosi ialah suatu unsur dalam pemasaran.Pemasaran ialah salah satu cara atau aktiviti yang menyalurkan barang dan perkhidmatan daripada pengeluar kepada pengguna.Terdapat dua perkara yang perlu diambil kira sebelum promosi dilakukan iaitu sasaran pasaran dancampuran pasaran.




  Unsur-unsur pemasaran:



  Jenis promosi




  • Pengiklanan- satu bentuk promosi yang paling banyak digunakan oleh peniaga kerana ia memberi kesan yang positif kepada pengguna.Tujuan pengiklanan:
    • memeprkenalkan produk baru
    • menyampaikan maklumat produk
    • memujuk dan mempengaruhi orang ramai
    • mewujudkan pelanggan yang setia
    • mewujudkan permintaan dan meluaskan pasaran
            Terdapat tiga jenis pujukan dalam sebuah pengiklanan iaitu:
    • Pujukan rasional
    • Pujukan emosi
    • Pujukan moral
            Iklan terbahagi kepada tiga jenis utama iaiatu:
  • Iklan penerangan
  • Iklan memujuk
  • Iklan mengingat
  • Promosi jualan-Galakan peniaga untuk meningkatkan jualan.Pemberian sampel, kupon, demonstrasi untuk menarik perhatian pengguna
  • Jualan langsung- Jurujual datang menemui bakal pelanggan.
  • Publisiti- Penyampaian maklumat dalam bentuk berita atau laporan di media massa.
        Tiga bentuk media pengiklanan ialah media bercetak, media elektronik dan media lain.  Pemilihan Media PengiklananFaktor pemilihan media pengiklanan:
  • Jenis dan sifat barang
  • Tujuan pengiklanan
  • Luas pasaran
  • Kos pengiklanan
  • Saiz perniagaan 
  • Sasaran pasaran
  • Dasar kerajaan
Media pengiklanan adalah:
  • Perantaraan untuk menyampaikan iklan.
  • Pelbagai jenis bergantung kepada produk yang hendak diiklankan
  • Contoh : Poster sesuai untuk pengiklanan setempat


   Peranan kerajaan dalam PerniagaanKerajaan mempunyai peranan yang amat penting dalam menggerakkan aktiviti perniagaan dalam negeri atau antarbangsa.Terdapat pelbagai agensi kerajaan yang membantu peniaga dalam bidang perdagangan dan perindustrian agar dapat bersaing dengan peniaga di luar negara.
Peranan kerajaan meliputi bidang-bidang berikut:

  • Penyelidikan dan pembangunan
  • Perundangan perniagaan
  • Latihan dan pengurusan
  • Kemudahan infrastruktur dan ruang niaga
  • Promosi dan pemasaran
  • Pelepasan cukai
  • Pembiayaan
Penyelidikan dan PembangunanAntara agensi kerajaan yang terlibat ialah:
  • SIRIM BERHAD(Standard and Industrial Research Institute of Malaysia-SIRIM)-Ditubuhkan pada tahun 1996 ialah syarikat milik kerajaan di bawah kuasa Kementerian Sains,Teknologi dan Alam Sekitar.Dahulu dikenali sebagai Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia.Peranan SIRIM adalah seperti berikut:
    • Menjalankan penyelidikan
    • menggalakkan pemindahan teknologi
    • bertanggungjawab dalam meningkatkan kualiti
    • meningkatkan teknologi negara
  • LEMBAGA GETAH MALAYSIA (MALAYSIAN RUBBER BOARD- MRB)-ditubuhkan pada 1 Januari 1998.Ia adalah gabungan tiga agensi getah iaitu Institut Penyelidikan Getah Malaysia (RRIM),Lembaga Penyelidikan Getah Malaysia (MRRDB) dan Lembaga Pelesenan dan Pemasaran Getah Malaysia (MRELB).Peranan MRB ialah:
    • membantu dalam pembangunan dan pemodenan industri getah
    • merancang mengadakan penyelidikan
    • mengawal industri getah
    • membantu dalam melaksanakan strategi pemasaran ke luar negara.
  • INSTITUT PENYELIDIKAN DAN KEMAJUAN PERTANIAN MALAYSIA(MALAYSIA AGRICULTURE RESEARCH AND DEVELOPMENT INSTITUTE-MARDI)-Ditubuhkan pada tahun 1971 dengan tujuan untuk menjalankan penyelidikan dan pembangunan berkaitan hasil pertanian .Ia juga menggalakkan lebih ramai pengusaha terlibat dalam sektor pengeluaran makanan dan perkilangan.Fungsi MARDI adalah unutk memperkenalkan teknologi yang sesuai dalam meningkatkan produktiviti serta pengeluaran dalam sektor pertanian.
  • LEMBAGA MINYAK SAWIT MALAYSIA(MPOB)-ditubuhkan pada 1 Mei 2000,mengambil alihperanan yang telah dilaksanakan oleh PORIM(Institut Penyelidikan Minyak Sawit Malaysia) dan PORLA(Lembaga Pendaftaran dan Pelesenan mInyak Kelapa Sawit Malaysia).Ia bertanggungjawab untuk menggalakkan,memajukan dan membangunkan industri sawit Malaysia.Peranan MPOB:
    • Untuk mengukuhkan pasaran dan industri
    • untuk mempromosikan kesedaran global
    • untuk menjalankan pemindahan teknologi
    • untuk mengukuhkan hubungan antarabangsa.
  • Agensi- agensi Lain
    • LEMBAGA KOKO MALAYSIA(MCB)-Ditubuhkan untuk menjalankan penyelidikan terhadap pengeluaran koko.Fungsi MCB:
      • Untuk menjalankan dan menggalakkan penyelidikan ke atas pengeluaran.
      • Untuk menjalankan dan mengkoordinasikan aktiviti
      • Untuk mengawal aktiviti pemasaran koko
      • Untuk mengumpul dan menyebarkan maklumat.
    • LEMBAGA PERINDUSTRIAN NANAS MALAYSIA-Ditubuhkan pada tahun 1992 untuk memajukan industri nanas Malaysia.Objektif penubuhan adalah:
      • untuk mengawal dan membangunkan industri nanas bersesuain
      • untuk memastikan pembangunan dan kemajuan industri nanas selaras.
                    Fungsi MPIB:
            1.membiayai program penyelidikan industri nanas
            2.menstabilkan pengeluaran,pemasaran dan penggunaan nanas yang ditinkan


        ° INSTITUT PENYELIDIKAN PERHUTANAN MALAYSIA-(FRIM)-untuk melakukan penyelidikan dan pembangunan perhutanan dan
          industri barangan perhutanan Malaysia.Objektif penubuhan FRIM ialah:
                ° untuk menjana pengetahuan
                ° untuk mengkomersialkan hasil penyelidikan

          Fungsi FRIM:
                    1. Menjalankan penyelidikan dan pembangunan sektor perhutanan
                    2. Menyelaraskan penyelidikan berhubung perhutanan
                    3. Mengumpul dan menyebarkan maklumat

        ° INSTITUT PENYELIDIKAN PERIKANAN (FRI)-ditubuhkan pada tahun 1957 di Pulau Pinang.Ia menjalankan penyelidikan               dalam semua aspek sumber perikanan.Objektif penubuhan FRI ialah:
                        ° menyediakan pengetahuan penyelidikan saintifik
                        
° untuk membangunkan teknologi berkaitan perikanan
                        
° untuk menyediakan bantuan khidmat nasihat.
                        
° menyediakan pengetahuan saitifik
     
        °  LEMBAGA PEMASARAN LADA HITAM MALAYSIA(Pepper Marketing Board-PMB)-ditubuhkan pada tahun 1972 dibawah Akta                  Pemasaran Lada Hitam.Penubuhannya bertujuan meningkatkan aktiviti promosi dan pemasaran lada hitam.
   Perundangan Perniagaan-Terdapat pelabagai jenis akta yang perlu dipatuhi oleh peniaga:
  • Penubuhan:
    • Akta Syarikat 1965  
    • Akta perkongsian 1961
    • Akta Koperasi 1948
    • Akta perbankan dan institusi kewangan 1989(BAFIA)
    • Akta Insurans 1963    
                        
  •  Pengeluaran
                
        



  • Jualan
    °  melindungi pengguna daripada maklumat palsu tentang sesuatu produk
                  ° dapat melindungi pengguna daripada iklan yang mengelirukan
  °  mengawal aktiviti jualan langsung untuk melindungi pengguna
                 
°   mewajibkan pendaftaran peniagaan
                 
°   mengalakkan aktiviti jualan langsung

 °  mengawal syarat-syarat,bentuk dan kandungan perjanjian sewa beli yang perlu dipatuhi
                                   
 °  melindungi kepentingan pengguna dan penjual barangan
  °  mewajibkan peniaga menggunakan penimbang dan sukat yang standard
                                  °  mengawal pelesenan peniaga °  mewajibkan peniaga meletakkan tanda harga pada barang
                
 °  memperuntukkan kuasa kepada kerajaan °  mengawal aktiviti eksport dan import barang negara °   mewajibkan pendaftaran perniagaan francais.
                
°    memberi perlindungan kepada hak francaisor
                
°    mengawal aktiviti perniagaan

Lain-lain:

  • Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969-bertujuan untuk memberi perlindungan insurans kepada pekerja sektor swasta
  • Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991- Akta ini digubal untuk memelihara kebajikan pekerja melalui caruman yang diwajibkan.
  • Akta Cukai Pendapatan 1967-Akta ini mewajibkan semua individu dan perniagaan mengisytiharkan pendapatan mereka dalam satu tempoh tertentu.
  Latihan dan Pengurusan-Antara agensi yang terlibat dalam hal ini ialah:
  • Majlis Amanah Rakyat (MARA)
  • Perbadanan Produktiviti Negara(National Productivity Corporation-NPC)
  • Perbadanan Industri Kecil dan Sederhana (Small and Medium Industries Development Corporation-SMIDEC)
  Kemudahan Infrastruktur dan Ruang Niaga-Antara agensi yang terlibat dalam penyediaan kemudahan infrastruktur dan ruang niaga adalah:
  • Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri (PKEN)
  • UDA Holdings Berhad (Urban Development Authority-UDA)
  • Majlis Amanah Rakyat(MARA)
  • Perbadanan Pembangunan Multimedia (Multimedia Development Corporation-MDC)
  • Taman Teknologi Malaysia(Technology Park Malaysia-TPM)
  Promosi dan Pemasaran-Agensi kerajaan yang berkaitan dengan bantuan ini ialah:
  • Perbadanan Pembangunan Antarabangsa Malaysia (Malaysia External Trade Development Corporation-MATRADE)-ditubuh pada tahun 1993 dan terletak di bawah kementerian perdagangan antarabangsa dan industri(MITI).Fungsi:
    • mempromosi barangan perkilangan
    • menjalankan penyelidikan pasaran
    • mengendalikan program latihan
    • membekalkan maklumat
    • memberi khidmat nasihat
    • memberi perlindungan kepada pelaburan
  • Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Federal Agricultural Marketing Authority-FAMA)- ditubuhkan pada tahun 1965 dibawah kementerian pertanian malaysia.Tugasnya untuk mengawasi,mengkoordinasi,memperbaiki dan membangunkan pemasaran hasil-hasil pertanian.
  • Padiberas Nasional Berhad (BERNAS)-ditubuhkan untuk mengawal dan memasarkan padi dan beras negara.BERNAS telah mengambil alih peranan LPN (Lembaga Padidan Beras Negara)pada tahun 1996 ia telah diswastakan.
  • Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia(PKKM)-ditubuhkan pada tahun 1979.Fungsinya adalah untuk mempromosi dan memasarkan kraftangan, tenunan songket dan lain-lainnya.
  Pelepasan Cukai-diberi kepada pengusaha untuk menggalakkan pertumbuhan perdagangan serta menarik pelabur asing untuk melabur di Malaysia.Antaranya ialah:
  • Taraf perintis - diberi kepada industri yang digalakkan iaitu barang yang dipromosikan oleh kerajaan
  • pengecualian cukai- tempohnya selama lima tahun dan diberi kepada syarikatyang mendapat taraf MSC iaitu syarikat yang dibenarkan mengimport barang-barang.
  • Potongan cukai-diberi kepada peniaga iaitu potongan cukai dua kali bagi aktiviti promosi
  • Elaun cukai pelaburan-diberi khusus untuk projek yang mempunyai modal besar dan tempoh pulangn balik modal yang panjang.
  • Elaun pelaburan semula-diberikan kepada syarikat yang mengeluarkan baranga-barang makanan.Elaun ini dihadkan selama 15 tahun.
  Pembiayaan-Kerajaan juga memainkan peranan penting dalam pembiayaan kepada pengusaha untuk menggalakkan pembangunan industri.Antara agensi yang memainkan peranan dalam menyediakan pembiayaan ialah:
  • Kementerian Pembangunan Usahawan (KPUn)ditubuhkan pada tahun 1995 dengan tujuan untuk melahirkan dan membangunkan lebih ramai usahawan yang berdaya maju.Objektif penubuhan:
    • menawarkan pinjaman modal tambahan
    • menggalakkan budaya menabung
    • mewujudkan satu jaringan perniagaan dalam kalangan usahawan kecil bumiputera
  • Perbadanan Usahawan Nasinal Berhad (PUNB)-ditubuhkan pada tahun 1991.Ia adalah milik Yayasan Pelaburan Bumiputera.Objektif penubuhannya:
    • menambahkan jumlah dan meningkatkan kualiti usahawan bumiputera
    • menggalakkan pembentukan usahawan bumiputera
    • menyalurkan budaya keusahawanan
  • Majlis Amanah Rakyat (MARA)-jenis pembiayaan MARA:
    • skim pembiayaan am
      • skim pembiayaan usahawan
      • skim pembiayaan profesional
      • skim pembiayaan pasar mini
      • skim pembiayaan usahawan teknikal
    • skim pembiayaan perniagaan kecil
    • skim pembiayaan kontrak
    • skim pembiayaan khas pembuatan dan teknikal
  • Syarikat Permodalan Kemajuan Perusahaan Malaysia Berhad (Malaysian Industrial Development Finance Berhad(MIDF)-ditubuhkan pada tahun 1960 untuk memberi pinjaman kepada sektor perdagangan dan perindustrian.Tempoh pinjaman terbahagi kepada dua iaitu pinjaman jangka pendek dan jangka panjang.
  • Bank pembangunan dan Infrastruktur Malysia Berhad (BPIMB)-ditubuhkan pada tahun 1973 dengan nama bank pembangunan malaysia.Tujuannya adalah untuk menyediakan bantuan kewangan kepada pengusaha IKS.Antara objektifnya:
    • memberi bantuan kewangan kepada usahawan bumiputera
    • memainkan peranan utama dalam penyediaan bantuan kewangan
    • membantu kerajaan dalam merancang dan melaksanakan pembangunan infrastruktur negara
  • Bank Pertanian Malaysia(BPM)(Agrobank)-ditubuhkan pada tahun 1969 dan beroperasi pada tahun 1970 untuk memberi bantuan kewangan bagi  maksud pertanian di Malaysia.Objektif penubuhan BPM ialah:
    • menyelaras dan menyelia bantuan kredit kepada orang awam
    • menyediakan kemudahan pinjaman
    • menyelenggara wang simpanan
  • Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (Malaysian Technological Development Corporation-MTDC)-diperbadankan pada 10 Mac 1992 dibawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) untuk mempromosi serta mengkomersialkan penyelidikan pembangunan tempatan.Antara fungsi MTDC ialah:
    • memberikan modal untuk membiayai program penyelidikan dan pembangunan
    • membentuk hubungan yang strategik dengan penggunaan teknologi
    • membuat pelaburan didalam sektor berteknologi tinggi 


         Maksud Konsumerisme-Konsumerisme atau kepenggunaan bermaksud satu proses atau usaha untuk melindungi hak kepentingan pengguna.Konsumerisme ialah sebuah pergerakan sosial dalam membentuk masyarakat pengguna yang bijak sana.Tujuannya:
      • mewujudkan pengguna yang bijak serta boleh memperjuangkan hak dan kepentingan pengguna.
      • menyatupadukan pengguna agar dapat membantu menegakkan keadilan terhadap tingkah laku.
      • memberi pendidikan kepenggunaan kepada pengguna agar dapat menjadi pengguna yang bijak
        Perlindungan Pengguna-Pengguna ialah orang yang membeli dan menggunakan barang dan perkhidmatan.
      Mengapa pengguna perlu dilindungi?

      • Amalan perniagaan yang curang
      • Kejahilan tentang tanggungjawab dan hak sebagai pengguna
      • Hasil pengeluaran yang membahayakan kesihatan
      • Aktiviti pengiklanan dan jualan yang mengelirukan pengguna
        Hak dan tanggungjawab pengguna

      Kesatuan Pertubuhan Pengguna Sedunia(International Organisation of Consumer Union-IOCU)telah menetapkan tujuh hak pengguna:

      • Hak mendapat keperluan asas dan pilihan
      • Hak mendapat keselamatan
      • Hak mendapat alam sekitar yang sihat dan selamat
        Tanggungjawab Pengguna
      • Bersatu padu
      • Kesedaran mengkritik
      • penglibatan dan tindakan
      • Tanggungjawab sosial
      • tanggungjawab terhadap alam semula jadi
        Tanggungjawab pengeluar
      • mengamalkan amalan perniagaan yang baik
      • bersedia untuk menerima rungutan dan mengambil tindak balas

      • membeli dengan bijak
      • mengenalpasti jenis barangan dan perkhidmatan yang hendak dibeli
      • menetukan sebab dan rasional sesuatau pembelian
      • menentukan masa untuk membeli
      • memilih tempat untuk membeli
      • mengetahui teknik membeli

        Peranan kerajaan dan agensi lain dalam melindungi penggunaKerajaan dan agensinya melindungi pengguna dengan dua cara iaitu:
      • Penggubalan undang-undang, akta, dan ordinen dibahagikan kepada aspek-aspek berikut:
        • Keselamatan pengguna
        • Ganti rugi pengguna
        • Kesihatan pengguna
        • Kepentingan eknomi pengguna
        • Alam sekitar pengguna
      • Penubuhan dan agensi khas untuk melindungi pengguna.Antaranya ialah:
        • Majlis Penasihat Perlindungan  Pengguna Kebangsaan(MPPPK)
        • Persatuan Pengguna
        • Tribunal Tuntutan Pengguna
        • Kementerian dan jabatan kerajaan
        • Persatuan pengeluar,peniaga dan profesional
        Etika Amalan Perniagaan-satu garis panduan tentang tingkah laku yang harus diamalkan oleh penjual dan pembeli bersesuaian dengan undang-undang dan peraturan yang telah diwajibkan.  Etika penjual-Terdapat lima prinsip asas untuk mewujudkan amalan perniagaan yang beretika iaitu:
      • Golongan peniaga harus mengenal dan mengakui hak pengguna
      • Golongan peniaga mempunyai tanggungjawab untuk memastikan etika perniagaan
      • Peniaga tidak dibenarkan meninggalkan maklumat penting
      • Peniaga dilarang mengeluarkan  pernyataan palsu
      • Amalan perniagaan mestilah berdasarkan prinsip persaingan yang adil.
                 Etika penjual meliputi enam bidang tanggungjawab terhadap:
      • Pekerja
      • Pelanggan 
      • Pembekal 
      • Pemodal
      • Kerajaan
      • Masyarakat                                                                                                                           ....credit:scorea

7 comments:

  1. Selamat datang ke KREDIT KEWANGAN SOLUTION HOUSE, Kami menawarkan Pinjaman sah dengan atau tanpa cagaran pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan jaminan maksimum dan jaminan. kami menawarkan pinjaman kepada orang-orang di kredit buruk, pinjaman pembaikan rumah, peribadi dan pinjaman perniagaan, pelajar mencari bantuan kewangan dan kepada syarikat-syarikat dan lain-lain Mana-mana satu yang berminat perlu menghubungi kami melalui email: financialcredit_solutions@ymail.com dengan maklumat berikut, sila lengkap dan sidang kemuncak maklumat di bawah;
    ************************************************** *****
    Peminjam s Maklumat ..........
    (1) Jumlah Pinjaman Diperlukan: ..........
    (2) Jumlah Pinjaman Diperlukan Dalam Perkataan: ...........
    (3) Nama penuh: .............
    (4) Negara: .............
    (5) Sah your Nombor Telefon Atau Tel Telefon: ........
    (6) Tujuan Pinjaman: ...........
    (7) Level Pendapatan Bulanan:
    (8) Alamat: ...............
    (9) Pekerjaan: ............
    (10) Jantina: Lelaki Atau Perempuan: ..............
    (11) Kewarganegaraan: ...............
    (12) Pinjaman Duration: ..............
    (13) Bandar: .............
    (14) Umur: ...................
    HARI TARIKH: ...................

    ********************************
    Encik Rashid Omar (CEO)
    KREDIT KEWANGAN SOLUTION RUMAH
    EMAIL: financialcredit_solutions@ymail.com

    ReplyDelete
  2. MEMOHON PINJAMAN ANDA

    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan Wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan ada di sana, Michellen Haward Firma Pinjaman adalah jawapan untuk menawarkan apa-apa jenis pinjaman kepada orang ramai atau sesiapa dalam nees bantuan kewangan. Kami memberikan pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, firma-firma dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah. hubungi kami hari ini melalui e-mel di michellenhawardloans@gmail.com

    Nota: Semua pemohon perlu berada di atas 18 tahun

    ReplyDelete
  3. Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

    Maklumat peminjam:

    Nama Penuh: _______________
    Negara: __________________
    Jantina: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor Telefon: ________
    Puan Glory

    ReplyDelete
  4. TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)
    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Stahl Kristian Firma Pinjaman adalah jawapannya. Kami menawarkan;

    a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
    b) Perniagaan Mula-up dan pendidikan.
    c) penyatuan hutang.
    d) Pinjaman Wang Hard.

    Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga jangka masa yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui:
    E-mel: stahlchristianloanfirm@gmail.com
    Telefon: 678-856-6859

    ReplyDelete
  5. Hello Dear, Permohonan Pinjaman Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah. Tawaran kami sebanyak $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00 juga memohon maklumat lanjut {Lengkapkan borang di bawah pinjaman} Nama anda: =========== NEGARA: =========== NEGERI =========== ALAMAT: =========== GENRE: =========== Jumlah yang diperlukan: ========== = TEMPOH: =========== NOMBOR TELEFON: =========== ============= nama Puan Anita Hubungi kami di e Ini -mel: gloryloanfirm@mail.com Salam
    Akaun yang lebih baik bagi syarikat-syarikat yang sah.
    Balas

    ReplyDelete
  6. Hello, Kawan i am Seema Ali kita semua perlu berhati-hati di sini. Tidak semua orang di sini adalah syarikat pemberi pinjaman yang sah, kebanyakan mereka adalah hanya di sini untuk menipu orang-orang miskin seperti anda dan saya.
    Kita harus cuba sebanyak untuk mengabaikan dan mengambil banyak masa dan mengenal pasti firma pinjaman undang-undang yang boleh menjadi sangat membantu kerana mereka telah dilakukan kepada saya dan keluarga saya, menjadikan kehidupan yang lebih mudah untuk kita ... Saya pernah menjadi mangsa penipuan internet yang hampir membuat saya muflis dan memeras saya tentang mu keras mendapatkan wang. Semua terima kasih kepada Tuhan untuk mengarahkan saya untuk datang dalam hubungan dengan POUNDACCESS organisasi pinjaman yang sah dan dipercayai yang mengubah cerita saya dan dipulihkan kegembiraan saya sekali lagi i mampu untuk mendapatkan RM 50,000 melalui bank electonic untuk trasfer bank yang telah dibuat mudah bagi saya untuk akses . Mereka membuat hidup saya yang berfaedah dan memberikan makna ketika saya mempunyai pinjaman saya diberi dikreditkan kepada saya. Untuk maklumat lanjut anda boleh menghubungi mereka di poundaccess@financier.com

    ReplyDelete
  7. Hello, nama saya Emmanuela Ramlee, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu, saya telah penipuan semua 20,000SGP paling kerana saya memerlukan modal yang besar 200,000SGP ribu, saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi, perniagaan saya musnah dalam proses saya kehilangan anak saya .. Saya tidak boleh berdiri perkara ini berlaku lagi. pada bulan Disember 2014, saya bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik Puan Susan yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam syarikat itu, ibu yang baik saya mahu menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, Semoga Allah terus memberkati anda, saya juga suka untuk menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakyat Singapura, yang terdapat banyak penipuan di luar sana, jika anda memerlukan pinjaman dan pinjaman yang dijamin tidak luntur sahaja mendaftar melalui Puan Susan melalui e-mel: michelsusan561@gmail.com. anda boleh menghubungi saya melalui e-mel ini; emmanuelaramlee@gmail.com jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete